Translate

Thursday, June 23, 2011

Hey Lady Driver - Part II


Aku dah share pengalaman aku how I finally got to drive kat aku punya previous article yang bertajuk "Hey Lady Driver Part I. Sekarang ni, aku nak share, kenapa? Why is it such a big deal for me.

To you who's driving, mesti korang dah masak dah perangai orang-orang di jalan raya yang suka potong que, orang yang malas nak bagi signal kiri or kanan, orang yang lembab tapi, dok kat lane laju dan bermacam-macam jenis lagi manusia dengan pelbagai perangai.. Ada yang ego, yang taknak kalah, road-bully, tapi, ada juga yang bertoleransi dan bertanggungjawab. Which category are you?

Bagi aku, kejayaan aku dalam memiliki Lesen Memandu, walaupun masih dalam "percubaan" adalah sangat bermakna, aku ada member yang dah lebih dari dua tahun ada lesen kereta tapi, tak bawak-bawak kereta sebab takut. Sekarang ni dah boleh bawak kereta laa nasib baik.. :)

Kalau nak diikutkan rasa takut tu, sampai ke hari ni aku takkan boleh bawak kereta. Serius. AKu akan ada my own "chauffer" tapi, something is missing back then. Bila aku tengok kawan-kawan girl aku yang bawak kereta confident semacam jer, aku jadi jealous korang tau tak! Sebab, kenapa dorang boleh bawak, sedangkan tak de beza pun, tangan kaki semua cukup..

Aku ingat lagi, masa time aku tak boleh bawak kereta dulu, aku setakat posing kat stereng kereta jer.. konon2, aku laa yang bawak kereta tu.. macam gambar orang pompuan kat bawah ni..


At that time, aku just stare jer tangan aku, holding on to the stereng.. slowly, aku rasa macam aku satu perasaan keinginan untuk bergerak. Untuk ke hadapan. Aku tak mahu lagi rasa dibelengu dengan perasaan takut, kurang yakin dan macam-macam lagi. Aku nak rasa empower.

Perasaan tu sampai terbawa-bawa dalam mimpi seolah-olah aku memang dah drive. I imagine myself, I was driving on the highway while listening to my favourite songs. Terasa angin menghembus ke wajah ku..chewahh..*mood romantik" la pulak..

Tapi, itulah.. bila tak de iron will, apa saja rintangan yang melanda, aku pasrah kan jer, bukannya nak redah dan buat sampai habis. Itu yang jadi sepatutnya, aku dah boleh drive when I was 20 years old terus tunggu sampai umur aku 30 years old baru nak bawak kereta. Sepuluh tahun, beb! Apa kes?!!

So, for me.. to be able to drive is very important for me. It's symbolized something worth doing. Driving has thought me to be confident and clear on where I want to go. Kalau aku tak sure mana aku nak pergi, sure aku sesat punya.

Hehehe.. sebut pasal sesat, aku kalau tak tau jalan memang aku akan call boyfriend aku untuk mintak tolong aku cari jalan keluar sampai dia complaint macamana aku mintak tolong dia.

"Boo, I sesat.."
"U kat mana?"
"I tak tau.."
"U nak pergi mana?"
"I nak pergi Kota Damansara,"
"Sekarang you dah kat mana?"
"I tak tau.."

*rolling eyes* "duh!!!! Dah sesat, mestilah I tak tahu I kat mana," Lepas tu dia reply, "Kalau you tak bagitau I, location you kat mana, macamana I nak tolong you?"

Hehe..okey!!! He has a point.

Ada satu kali tu, aku nak pergi Subang. Jumpa kawan aku, Intan. Aku dari Setiawangsa. Dari Duke aku terus ikut tol Jalan Duta. Lepas tu, entah ke mana-mana, aku sedar-sedar, aku dah dekat Shah Alam. Aku punyalah takut, aku berhenti kat stesen minyak. Tiba-tiba, kawan aku call, tanya aku kat mana? Uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaa... aku bantai nangis siut. Nangis yang tak ingat punya!!! Sampai kawan aku cuak, "Beb, ko okey ke beb? Ko kat mana ni?"
"Aku tak tahu.. aku keluar tol Batu Tiga dah.. aku tak tahu.."jawab aku dengan "innocent"nya.
Punya lah bengap! Nasib baik, kawan aku tahu aku kat mana bila aku describe landmark yang ada di sekeliling aku, rpa-rupanya dia hantar kereta dia kat workshop sebelah stesen minyak tuer.. Antara kenangan "manis" aku membawa kereta.. :P

Yeah! Of course.. kita yang baru nak belajar bawak kereta ni, mesti ada bubu moment yag tak dapat dilupakan, kan? But, it makes our life meaningful.

I see my life is a journey. What kind of journey I want to create? Who I want to "be" in order for me to enjoy my journey?

"Be"..
What is it means? Be what? Being? I want to be powerful When I drive, thatis how I feel. Powerful, empowered, alive! I'm in control of mylife. I live my life the way I want to live. I allowing myself to navigate to where I want to go and how I want to do it and with who I want to bring along.

Talk about empowerment, this article inspired me.

It's about Arab Saudi women who protest wanted to drive. As far as I know, I thought, Arab Saudi women were forbidden to drive. How on earth they (MEN) create those stupid rule not to allowed women to drive. Surpressed our right of freedom to movement!!!

Whatever la En. Bung you punya kenyataan tentang, pemandu perempuan ni "slow" tak de meninggalkan kesan pun, we all are going to drive. But, just to take note, you tu pandai sangat ke drive???? Dah lah kaki pendek! Hahahaha.. sampai ke kaki tu nak break..?



Anyway, to conclude, I am a Lady Driver and I have style!!! Take it or leave it, we are going to rule the world..!! *snap! snap! snap!* zaasssss...

No comments:

Post a Comment